2014. július 5., szombat

Kritika a magyar oktatási rendszerről,2.rész



Kritika a magyar oktatási rendszerről,2.rész
Az érettségiről(élménybeszámolós kritika)

Az érettségiről alkotott vélemények nagyon megoszlanak,és a tapasztalatok is egészen mást mutatnak.Szeretnék én elsősorban a saját tapasztalatomról mesélni nektek,és szeretnélek titeket megnyugtatni,leendő érettségizők,hogy nem is olyan vészes ez.A szóbeli érettségi előtt azt olvastam valahol,hogy a szóbeli érettségire mindenki úgy megy,mintha „kivégzésre” menne,és én is ezt gondoltam,készültem arra,hogy milyen lesz az érettségi nélküli élet,és hogy vajon miből is bukok meg.Már az írásbeli érettségik előtt is nagyon izgultam,de akkor még csak a matek miatt.Az utolsó félévben a matek tanárunk annyi dolgozatot íratott velünk,amit szerintem összesen a 4 évben nem írattak velünk a tanáraink.4 héten keresztül a Gerőcsös feladatgyűjteményből kellett megoldani feladatokat,úgy,hogy minden hétfőn könyörtelenül írtunk,na jó,bevallom,az első héten kikönyörögtük,hogy a hétfőből szerda legyen.Nem volt kellemes szerdán dolgozatot írni,mert addig mindenki idegeskedett.1 hét alatt szépen azt a 4 feladatsort(4-szer 12 darab) feladatot megcsináltam,és ez így ment 4 héten keresztül.Minden hétfőn ki voltam akadva,de nem azon,hogy írunk,hanem azon,hogy vajon mi lesz a következő matekórán,szerdán,és mi lesz,ha mindig karó lesz.Nos,az első alkalommal egy hatalmas fa került az ellenőrzőmbe,pedig erre is készültem.Mentségemre váljon,hogy kellett a ketteshez 18 pont,és én 16-ot szereztem akkor(ha jól emlékszek,csak ezen a 2 ponton múlt).Aztán végül egyre többet és többet gyakoroltam Gerőcsből,és végül megértettem a feladatokat.Ez tette ki a sikeres érettségihez való első lépést,a tulajdonképpeni „közeledünk” lépést.Ekkoriban azonban ezt közel sem gondoltam így.4 hét után furcsa volt,hogy nem voltak matekfeladatok,és egyetlen egy napra mertem csak elengedni magam,hogy azért pihenjek is.Azon a napon jöttem rá,hogy nem most kellene pihenni,így tehát úgy gondoltam,hogy másnap szépen felmegyek a www.oktatas.hu –ra,ahol megcsinálok minél több érettségit matekból.Elkezdtem a 2012 májusinál,akkor egy kicsit elbizonytalanodtam,mert 24 pontom lett(csak az első részt csináltam meg,mert elfogyott a türelmem este 9-re).Aztán másnap ugyanott folytattam,ahol abbahagytam.Listát írtam HETEKEN KERESZTÜL arról,hogy melyikeket csináltam meg.Teljes érettségiket csináltam végig,ritka feladat volt,amit kihagytam.Mellettem egy fiatal korrepetálós lány állt,aki sokkal inkább bíztatott,és állt mellettem lelkileg,mint bárki más,és amit nem értettem,azt elmagyarázta,és néhány feladat megoldását én is kapásból magyaráztam neki,ugyanis ha másnak magyaráztam,akkor én is jobban megértettem,hogy mi a helyzet az adott feladatnál,és hogy mit kell csinálni,mit kell felismerni.Végül eljött AZ UTOLSÓ HÉTVÉGE.Ez volt a legszörnyűbb,2014.április 26.,szombat délután,egy esős,borongós nap.Elmentünk anyával az Árkádba,vettem tabletet magamnak(mint egy biztosíték volt számomra ez a tablet,mert jutalmaztam vele magam legalább a gyakorlásért,szóval vigaszdíj volt).Aztán hazamentünk,bekapcsoltam a tabletet és…nem találjátok ki,mit tettem!MATEKOT GYAKOROLTAM!EZ VOLT A LEGNAGYOBB BŰNÖM!Ugyanis semmi sem sikerült,egyetlen egy feladatot sem tudtam megcsinálni!De gondoltam,hogy most már jöjjön,aminek jönnie kell.Gyakoroltam heteken,hónapokon át,és végül eltudtam magamról mondani már akkor is,hogy én megtettem mindent,de ennek ellenére tartottam a bukástól.A mateknál elég maximalista lettem,pedig sosem voltam az!
Végül eljött a nagy nap.2014.május 6.,reggel 8:00:bevittek a szüleim autóval a suliba,de nem nyugtattak,mert teljesen felesleges lett volna,engem nem lehet ilyen helyzetben megnyugtatni.Szóvl kiszálltam az autóból az iskolaajtó előtt,és bementem,odamentem a többi osztálytársamhoz.Fél nyolc volt,mikor az igazgatónő elmondta,hogy ki merre megy,mit csinál,hol ügyel,mit kell tudni.Felmentünk a terembe az adott felügyelő tanárral,akinek persze semmi köze sem volt a matekhoz.Feljöttek utánunk a matektanárok is,ellenőrizték a függvénytáblázatainkat,és aztán el is mentek.Kezdődött az érettségi.Minden oldalra felírtam a nevem,és pont úgy végeztem,hogy eljött 8:05 perc,minderre tisztán emlékszem.Az első könnycsepp akkor gurult le arcomon,amikor megláttam azt,hogy az első feladatot tudom,a megoldást tudom,a halmazok(9.-es tananyag) nem volt ugyanis kínai ebben a kontextusban,és már ezer meg egy ilyen feladatot oldottam.Tudtam a még utána következő feladatokat is,aztán fordítottam.Hjéé,mondom,itt is ismerős feladatok vannak,és ezzel a gondolattal legurult a második könnycsepp is(nem,a valóságban nem sírtam,csak belül könnyeztem).Az első rész végére teljesen megnyugodtam,boldogan tettem a borítékba az első feladatlapot.A második feladatlap első pár feladatát meglátván arra gondoltam,hogy na,most aztán izzadhatok joggal(pedig amúgy fáztam,mert ki volt nyitva az ablak).Tehát izzadtam,aztán úgy gondoltam,hogy ha innen még összekaparok pár pontot,akkor meg van a matek érettségi!Dolgoztam a feladatokon,majd a végén beírtam a választott feladatot(amit nem választottam),és én a 18-as feladatot nem választottam,mert az egy szappanopera volt KOMBINATORIKA címmel.Tehát elolvastam,és arra gondoltam,hogy milyen szórakoztató lesz ma hazabuszozni és közben aludni,és végre vége lesz a szenvedéseknek…
…DE CSAK AKKOR KEZDŐDÖTT MINDEN!
A matek érettségim ekkor már meg volt,sőt 53 pontos 3-ast írtam,persze ezt akkor még nem tudtam,nem is tudhattam.Számolgatni nem is számolgattam,csak egypárszor átgondoltam,hogy mire hány pontot kaphattam,na de hát ez a becslés jóval kevesebb volt,mint a valóság.Én saját magamnak őszintén szólva 34-35 pontot jósoltam,amellett,hogy tartottam egy esetleges bukástól is.A próba érettségin 34 pontot értem el matekból,ami akkor nekem siker volt,de a rendes érettségi még nagyobb siker volt!:)
Lényegében a történelemnél csordultak ki az első tényleges könnycseppek,persze otthon.Na,mondom szép ez is,végül nem matekból bukok,hanem majd töriből,micsoda szégyen!
Végül nem buktam meg abból sem,de pont belehúztam a szóbelinél az 1848-as szabadságharcba,aminél gyakorlatilag számomra használható forrás NEM volt!Én ilyen kápolnai csatákat és egyéb csatákat ki sem jegyzeteltem,csak egy csatát,a pákozdit,meg az olmützi alkotmányt.Akkor ha már így áttértem a szóbeli részre is,akkor én az egészségügyi alapismereteket választottam fakultatív tantárgynak,és végül ebből alakítottam gyakorlatilag egyedül igazán jól a szóbelin.Ha a németre lett volna időm,akkor az is egy kicsit jobb lett volna,szégyellem a német eredményemet,bár 4-est kaptam az írásbelim miatt,mert az sokkal,de sokkal jobb lett,mint a szóbelim!Az irodalom annyira nem érdekelt,mint tantárgy,a nyelvtan meg aztán végképp nem,és bele is húztam ezekbe is:nyelvemlékek,Tóth Krisztina.Szép kis tételek!A nőiesség és a Porhó közti párhuzam…egyetlen igazi,valós párhuzamot figyelhetünk meg a porhó és a nőiesség között…na jó,kettőt:azt,hogy ott van Tóth Krisztina,aki anya,és erről is ír,na meg arról,hogy húúú,milyen hiú,mert óóó,de sok az a 32 év!Feltétlenül József Attilának kellett eszébe jutnia Tóth Krisztinának?Szerintem nem kellett volna.Tóth Krisztinát szerintem sokkal többre tartják,mint amennyi…tehát ezért sem érdekelt túlzottan sosem a munkássága,és úgy is beszélt egy interjúban,hogy ő maga sem tudja,hogy mit keres a világban,szóval nem is értem,hogy mit is akar vajon mondani,és meg sem akartam érteni sosem.
Térjünk a lényegre!
Az eredményeim:
Német:70%,4-es,
Magyar nyelv és irodalom:66%,4-es,
Matematika:53%,3-as,
Történelem:45%,3-as,
Egészségügyi alapismeretek,72%,4-es.
A legbüszkébb vagyok a matekra,aztán jön az egészségügyi alapismeretek.A magyar nyelv és irodalom nem érdekel,a történelemért és a németért pedig egyenesen szégyellem magam.Szerencsém volt a történelemnél és a németnél,hogy az írásbelijeim felhúzták a szóbelijeimet.

Mennyire kell félni?
Szerintem ez az érettségi túl van misztifikálva,mert azért ez nem úgy van,ahogy elmondják.Nem kell annyira izgulni,mindenkinek nyugalom,aki elmegy 12.-ig(nem bukdácsolva!),és 12.-ben sem bukik meg semmiből,annak az érettségije is meg lesz.Ha mégsem,akkor októberben,vagy,amikor szeretnéd!Nyilván megbukni nem egy kellemes dolog,úgyhogy azért ajánlom a tanulást,az alapos készülést,és NE MAGOLJ!Az is fontos,hogy matekból legalább 500 feladatot csinálj meg.Én 500-nál többet csináltam meg ezalatt a pár hónap alatt(mindennap gyakoroltam,ahogy írtam),és így lett meg az 53%-os 3-as!:)

Sok szerencsét kívánok a jövőre érettségizőknek,és szeretettel ajánlom a www.oktatas.hu  -t !

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése