Iskola és érettségi kritika
Tudom,nagyon szokatlan az iskoláról írni
nyári szünetben.Nekem van már érettségim,most egy OKJ-s szakmát fogok
szerezni,és utána majd eldöntöm,hogyan tovább.Most tettem le ebben az évben az
érettségit,ezért friss tapasztalataim vannak,és gondoltam jobb így frissen írni
a szerzett tapasztalatokról,hogy mindenkit megnyugtassak,aki fog
érettségizni,illetőleg tervben van neki.Ugyanis ez a kritika nem csak az
érettségizőknek szól,hanem mindenkinek,aki iskolába járt és iskolába jár.A kritika
szól a magyar oktatási rendszerről,tartalmaz majd saját élményeket,pozitív és
negatív véleményt is.Kezdjük tehát az elejéről.
A magyar oktatási rendszerről:
Magyarországon
az iskolaérett gyerekek 6 évesen kerülnek iskolába,azonban aki nem teljesíti az
iskolaérettséghez szükséges feltételeket,az kerülhet iskolába 7-8 évesen is.Az
iskolaérettséget az óvodapedagógus állapítja meg,és ha úgy látja,akkor
javasolhatja azt,hogy a gyermek később menjen iskolába.Az iskolaérettség
feltételei nem merülnek ki csupán abban,hogy mit lát a szülő,itt az óvónő
döntését bizony tanácsos elfogadni,főleg egy kevésbé könnyen kezelhető gyermek
esetében.Általában a hiperaktív gyerekeket kell visszafogni,mert ők 6 évesen
még nem biztos,hogy végig tudnának ülni az iskolában 45 percet.Mindezt persze
önhibájukon kívül nem tudnák teljesíteni.Vannak,akiket pedig nem szűrnek ki,és
róluk az iskolában derül ki,hogy hiperaktívak vagy figyelemzavarosak,esetleg
SNI-sek.Az SNI sajátos nevelési igényű tanulót,gyermeket jelent,akit az
iskolában fejlesztenek a pedagógusok.Nekik van külön „fejlesztős” óra,ahol a
pedagógusok jobban figyelnek rájuk,tanulnak velük.Az SNI-s tanulók általában
ugyanúgy beilleszkednek az osztályba,csak a tanulási képességeik eltérnek az
átlagos tanulókétól.Gondolok itt arra,hogy nekem volt SNI-s osztálytársam a
középiskolában is,és nem kellett matekra járniuk,fel voltak mentve,ahogy
fizikából is,és a kémia számolós részeiből is.Osztályzást nem kaptak ezekből a
tantárgyakból,és nem írtak dolgozatokat.A magyar oktatási rendszerben különböző
iskolák vannak:van az általános iskola,ami 1.osztálytól 8.osztályig tart,és ezt
is két részre bonthatjuk:alsó és felső tagozatra.Az alsó tagozat 1.-4.osztályig
tart,amíg a felső tagozat 5.-8.osztályig tart.A 8.osztályt végző tanulók
általában 14-15 évesek,és választaniuk kell képességeiknek,érdeklődésüknek
megfelelően,hogy hol tanulnak tovább:gimnáziumban,szakközépiskolában vagy
szakiskolában.A magasabb szintű tudást a gimnáziumok biztosítják,a
szakközépiskolákban már tanulnak szakmai tantárgyakat is,és ez a két intézmény
ad lehetőséget 4 év után az érettségi megszerzésére.Azonban a nyelvi
előkészítős gimnáziumokban,szakközépiskolákban 5 év után van az érettségi.Vannak
speciális iskolák,ahol speciálisan folynak a képzések,ide járhatnak sérült
gyermekek.A szakiskolák szakmát adnak,és később,felnőttképzés formájában
lehetőségük van az érettségizésre a szakiskolás tanulóknak.Vannak más oktatási
intézmények,ezek általában más jellegű képzést biztosítanak(Waldolf).
Véleményem a rendszerről:
Szerintem
magával a magyar oktatási rendszerrel nincs is probléma,mert minden gyerek a
maga képességeinek megfelelően tanulhat(na) az intézményekben.A szakiskolások
ösztöndíja hatalmas segítség,bár nem látom teljesen igazságosnak ezt a
rendszert,hiszen szerintem a tanulásért vagy mindenkinek járna pénz,vagy
senkinek,és ez lenne az igazságos!A szakiskolások persze közel sem boldogulnak
könnyebben,de nekik már azért lesz alapjuk az életkezdéshez,munkát nehezebben
találnak,főleg a lányok,hiszen nekik nehezebb a szakmaválasztás is,mint a
fiúknak.
A tantestületek:
Azt
mondják,hogy az elsősök tanárainak van a legnehezebb dolguk.Ezt a véleményt nem
osztom,ugyanis ott könnyedén lehet játékos,szórakoztató formában
betűket,számokat tanítani,és még lehet teljesen kreatívan végigvinni egy
órát,azaz 45 percet.Ez később a felső tagozatosoknál nehezedik,ott ugyanis már
tömörebb,nehezebb tananyagról van szó,és a kamaszkorba lépő lányokat és fiúkat általában
nem érdekli semmilyen tananyag.Persze vannak olyan 10-14 évesek is,akik
érdeklődnek és utánanéznek a tananyagnak előre,és ezzel előre is
tanulnak.Nekünk azt mondták az akkori tanáraink,hogy felesleges előre
tanulni,úgyhogy meg ne próbáljuk.Én nem tanultam sohasem előre,csak mindig
elolvastam 5.osztályosan a töri könyvet előre,egypár leckével előbbre,mint ahol
tartottunk.Érdekelt a görög történelem,aztán később elvesztettem az
érdeklődésem a történelem iránt.Utána érdekelt az informatika.Az informatikába
később bele is mélyedtem,persze még nem értem a lehetőségeim végére,úgyhogy
tovább érdeklődök az informatika iránt.Szerintem a
legnehezebb dolguk azoknak a pedagógusoknak van,akik középiskolába
tanítanak(bármilyen jellegű középiskolában).Ilyenkor már nagyon nehéz
fenntartani az érdelődést,hiába nagyon kreatív egy tanár.
A tantárgyakról alkotott
véleményem:
Rengeteg
tantárgy van,talán túl sok is,és többségük TELJESEN haszontalan információkkal
tömi a gyerekek fejét.Ott van például az irodalom,aminek aztán tényleg semmi
haszna nincsen úgy,ahogy tanítják.Elmondják a gyereknek,hogy A KÖLTŐ MIT
GONDOLT a saját verséről,miközben írta…és mi van akkor,ha nem is arra
gondolt?Mi van,ha nem azt érezte?Szerintem sok költő teljesen félre van
értelmezve.Szerintem irodalmat úgy kellene tanítani,hogy együtt olvasnak
különböző könyveket,műveket,verseket,amit az osztály választ ki.Illetőleg
választhatna a tanár is,de nem ilyen unalmas műveket,mint például az Egri
Csillagok:ez egyáltalán kit érdekel?
Ott
van a nyelvtan,amit nem vesznek olyan szigorúan,pedig szerintem azt kellene
csak igazán szigorúan venni!A matekot túl komolyan veszik,sokat tanítanak
egyszerre,és nagyon durva módon képesek félremagyarázni a tanárok a matekot,ugyanis
az interneten EZER MEG EZER KÖNNYEBB MAGYARÁZATOT TALÁLTAM érettségi előtt!
Minden
tantárgyról nem fejtem ki a véleményem,mert a többi sablontantárgyról nem
érdemes további véleményt kifejteni,a belügyi rendészetet és a katonai
ismereteket meg az ehhez hasonló tantárgyakat nem ismerem.
Bevezetném:
Bevezetném
az iskolákba a fakultatív órarendet.Az általános iskolák alsó tagozataiban
maradnának a kötelező tantárgyak:a matek,az irodalom,a nyelvtan,a
testnevelés,és a technikát a rajzzal egyesítve új tantárgyat képezve a „kreatív
óra”,ahol eldönthetné a gyerek,hogy milyen kreatív dolgot készít el 45 perc
alatt(rajzolhatna,gyurmázhatna…stb.,ami ide tartozik).A felső tagozatban
maradna kötelező tantárgyként a matek,a nyelvtan,a történelem.Kötelezően
választható lenne további 3 tantárgy ezek
közül:irodalom,fizika,kémia,biológia,testnevelés.Középiskola 9.osztályában már
egy teljesen fakultatív órarendet állíthatnának össze a gyerekek,a kötelezően
választott tantárgyak pedig
lehetnének:irodalom,nyelvtan,matematika,biológia,egészségtan,pszichológia,rendészeti
és belügyi alapismeretek,egészségügyi alapismeretek,kémia,fizika,testnevelés,technika,földrajz,informatika…és
a többi tantárgy.Nyilván egy rendészeti iskolába kerülő gyerek nem véletlenül
kerül oda,hanem választja,vagy éppen az egészségügyi iskolát választó gyerek is
nem véletlenül kerül oda,így tehát egy adott iskolában adott fakultációs
tantárgyakat lehetne választani.
SZERINTEM
FONTOS LENNE!:
Szerintem fontos lenne az,hogy MINDEN TANÁR,MINDEN ÓVÓNŐ,MINDEN
PEDAGÓGUS MENJEN ÁT EGY PSZICHOLÓGIAI VIZSGÁLATON!De ne csak akkor,mikor a
szakmába kerül,hanem minden 3.évben!
Az
érettségivel kapcsolatos rész a következő rész lesz!:)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése